Present Simple е едно от най-използваните времена в английския език, затова е важно да го разбираме и употребяваме правилно. Въпреки това, че е „Present SIMPLE” (simple – лесен, опростен) и тук има важни правила, които трябва да спазвате в случай че искате да бъдете разбрани правилно. В този урок ще разберете в какви ситуации използваме Present Simple, формите му и наречията за време, които можете да използвате в това глаголно време. Освен това, ще разберете как се формира отрицателната му форма и как да задавате въпроси.
Употреба
В английския език използваме Сегашно просто време (Present SImple Tense) за да обозначим:
Повтарящи се действия и навици:
Относно действията, които извършвате всеки ден или редовно – те са станали част от вашия живот и представляват вашите навици. Например:
John gets up at 6 o’clock.
/Джон става в 6 часа./
I go to work by bus.
/Ходя на работа с автобус./
Постоянни състояния
Такива, които обясняват начина на живот на някого и са относително постоянни. Например:
John and Rossy live in London. /Джон и Роси живеят в Лондон./
I have a cat. /Имам котка./
Общи случаи
Представляват всеизвестни факти или доказани твърдения. Например:
Famous people suffer from a lot of stress. /Известните хора страдат от много стрес./
Most authors write about 1000 words a day. /Повечето автори пишат около 1000 думи на ден./
С други думи, използваме Present Simple, за да говорим за нещата по принцип, без значение дали се извършват в момента на говорене.
Rossy cooks in a restaurant. But now, she is reading a book.
/Роси готви в ресторант. Сега тя чете книга./
За изразяване на действия, които се случват в момента на говорене, използваме Present Continuous.
Форми на Present Simple
Сегашно просто време се образува от основната форма на глагола, като за 3л. ед. ч. се добавя -s (play-plays, sing-sings, talk-talks), а когато глаголът завършва на -o в 3л. ед. ч. се добавя -es (go-goes, do-does)
Ако глаголът завършва на -y и е след съгласна, тогава -y преминава в i +es за 3л. ед.ч.
Пълната форма се използва при формалните писма и в художествената литература. В 3л. Ед. Ч. (He/She/It) добавяме към сказуемото –s / es :
Rossy speaks English very well.
/Роси говори английски много добре./
Bobby does his homework very fast.
/Боби пише домашното си много бързо./
I/You/We/They work in a bank.
He/She/It works in a bank.
В случай, че имаме глагол, завършващ на „y”, то той се изменя в “ies”:
Rossy hurries to work every morning. hurry => hurries
/Роси бърза за работа всеки ден./
Bobby cries when the show ends! cry => cries
/Боби плаче когато шоуто му свършва!/
Отрицателна форма
При „to be”
При него добавяме “not”. Тук може да видите формите:
Отрицателна форма | Отрицателна кратка форма |
---|---|
I am not /аз не съм/ | I‘m not |
you are not /ти не си/ | you aren’t |
he is not /той не е/ | he isn’t |
she is not /тя не е/ | she isn’t |
it is not /то не е/ it | it isn’t |
you are not /вие не сте/ | you aren’t |
При останалите глаголи
Отрицателната форма при останалите глаголи в сегашно просто време се образува със спомагателния глагол “Do”, или по-точно неговата отрицателна форма:
I/You/We/They don’t smoke. He/She/It doesn’t smokе.
Важно е да се уточни, че тук глаголите запазват основните си форми. Не се добавят окончания, защото те вече са взети от “does/doesn’t”
Задаване на въпроси
Въпросителната форма се образува като спомагателния глагол “do/does” мине на първо място в изречението.
Do I/You/We/They smoke? Does He/She/It smoke? Excuse me, do you speak English? /Извинете, говорите ли английски?/ What does this word mean? /Какво означава тази дума?/
Наречия за време
Always /винаги/, usually /обикновено/, regularly /редовно/, every morning/night/day/week/month /всяка сутрин/нощ/ден/седмица/месец/, often /често/, sometimes /понякога/, rarely /рядко/, never /никога/, etc се поставят между подлога и сказуемото:
Bobby often visits his grandmother.
/Боби често посещава баба си./
John usually drinks tea in front of his house.
/Обикновено Джон пие чай пред къщата си./
Наречията за време ни подсказват, че действията са повтарящи се, следователно се налага употребата на Present Simple.
Упражнение
Към този урок има разработено упражнение - 10 въпроса от затворен тип. Всеки въпрос има три възможни отговора, от които само един е верен (или най-верен).
Всяко ново зареждане на страницата разбърква реда на възможните отговори.
Когато стартирате упражнението, по всяко време можете да се върнете към урока. Въведените от вас отговори ще се запазят докато не презаредите или напуснете страницата.
Полезен ли ти беше урокът?
PS: Всеки, помогнал за реализацията на безплатните уроци, е доброволец и прави това в свободното си време. Ако желаеш, подкрепи труда на всички ни като споделиш нашия проект с твоите приятели. Благодарим! :-)
Хора вие направихте това, което учителите ми по английски език от 2 до 8 клас не успяха.Супер е този сайт!
izvinete che nqmam kirilica na kompiutara no az sam absoliutno saglasen s mariana zashtoto vsichko e obqsneno mnogo prosto i qsno i ne e s angliiska terminologiq blagodarq
Да уроците са много добре направени.
Но предполагам, че и вашата учителка ви ги е обяснявала добре, но тогава сте била на 8-10 години. Сега сте, предполагам по-голяма от 8-и клас. Променил се е начина Ви на възприятие. Децата до пубертета почти не проявяват абстрактно мислене. В него освен правенето на връзка за имагинерни понятия, се появява и разбирането за понятието време, което е достатъчно абстрактно само по себе си. За това граматиката трябва да се изучава, след като у човека се е оформила представа за време /при всеки това е различно може при един да е на 15 години а при друг на 25/.
Просто сте пораснала.
Ако тези уроци ги пусна на 10-12 годишно дете, едва ли ще ги разбере.
Поздравления от мен за хората, поддържащи този сайт!!!
Защо да не ги разбере. Може да не е толкова трудно
Много е прав Явор…..
Браво за труда на екипа! За мен е изключително полезна информацията, много е добра за преговор или след премината сугестопедия.
Това отново ме кара да се питам защо българска граматика се учи в началните класове и като възрастни ние нямаме никакви граматични знания дори за собствения си език. Не знам колко процента от българите знаят имената на българските времена, така както на английските.
Не
Уникални уроци.Много добро обяснение на граматиката лБеше ми много полезно.Благодаря ви много.
Да, наистина е много полезен урокът
Може ли да се свалят тези неща
В момента са достъпни единствено онлайн ;-)
Прекрасен начин на обяснение.
На много места забелязах “s” в края на глаголите, пример – John gets up at 6 o’clock. Нещо пропускам може би, но не ми е ясно кога трябва да го слагам това “s” . Някой може ли да обясни? Благодаря :))
Глаголът е в инфинитив и получава окончание “s” за трето лице ед. число. He starts, she works, it costs
Това s се слага, когато някое действие е често повтаряемо и е само за 3л. ед.ч.! Например He goes to work by bus( НЕ- He go to work by bus).
Смята ли се за грешка: “I DO like dancing./ She does speak English.”?
Мисля,че е грешно,трябва да бъде:Does she speak English? :–)
Всъщност, не е грешно. Така правите акцент върху “like” :)
Kogato slojish spomagatelniq glagol ”DO” zasilva znachenieto
Много полезни работи има.Става и за учене както и за преговор!
Само на мен ли не ми излиза звук?
Хммм, при мен работи :) С какво устройство си отворила сайта и с кой браузър?
С Опера, на домашния компютър.
:) благодаря за въпроса, опитах с друг браузър и наистина го има. Интересното е, че когато ви открих, нямаше проблем и с операта да се чува звука
Изпробвах го. При мен работи, аз съм с Opera 30. Можеш ли да провериш ти с коя версия си и ако е по-стара, да я ъпдейтнеш? Би трябвало да нямаш проблем :)
Супер, много добри и полезни уроци! Браво!
Много полезен сайт. Информацията е много добре структурирана и е подходяща за опресняване на знанията. Би трябвало доста учители да ви посетят за да разберат как да си структурират и организират уроците. Успех! :)
Здравейте каква е разликата между don’t ,aren’t и doesn’t?
Ben and I usually …. go to school by bus. a)don’t b)aren’t c)doesn’t
Верен отговор: DON’T
Ben and I usually don’t go to school by bus.
(Или: Ben and I don’t usually go to school by bus.)
/Бен и аз обикновено не ходим на училище с автобус./
Иначе, изречението би си останало правилно и без да поставяме нищо на празното място, но тогава то би било положително (Ben and I usually go to school by bus. – Бен и аз обикновено ходим на училище с автобус.)
С don’t и doesn’t образуваме отрицателна форма на почти всички глаголи (без модалните и ‘be’) в сегашно просто време.
I / you/ we / they DON’T (DO NOT) like chicken.
(Аз/ти-вие/ние/те НЕ харесваме пилешко.)
He / she / it DOESN’T (DOES NOT) have a car.
(Той/тя/то няма кола.)
Когато обаче образуваме отрицателна форма на глагола СЪМ (BE), към глагола добавяме само NOT:
I am not – I’m not (аз не съм)
you are not – you AREN’T (ти не си)
he is not – he isn’t (той не е)
she is not – she isn’t (тя не е)
it is not – it isn’t (то не е)
we are not – we AREN’T (ние не сме)
you are not – you AREN’T (вие не сте)
they are not – they AREN’T (те не са)
He is a doctor. (Той е лекар.)
She isn’t an accountant. (Тя не е счетоводител.)
They are my friends. (Те са мои приятели.)
We aren’t Italian. (Ние не сме италианци.)
Mnogo mi beshe polezna informaciqta tuk. Blagodarq !
Думата “often” се произнася без звука “т”! Офън, а не офтен :)
Произнася се и по двата начина, въпрос на навик. Слушала съм англичани да се разпитват един друг кой как го произнася.
Naprotiv izgovarq se often s t
Приетото за стандартно правилно произношение на думата “often” е без ‘t’ (silent ‘t’ – нямо ‘т’) – /ˈɒf.ən/ (офън), но се срещат и акценти, при които нямото ‘т’ се изговаря: /ˈɒf.tən/ (офтън). Ако искате да направите по-добро впечатление, произнасяйте “often” по стандартния начин, без “т” – “офън” :)
Аз съм англичанин и искам да поправя малко. Правилното произношение е с t да се произнася, за съжаление в разговорната реч понякога не е така, например сред американци, а не променя правилния говор. Съветвам винаги с t.
Уроците са отлични! Изключително полезни!
Благодаря Ви.
В съдържанието на урока липсва една основна точка, особено за начинаещите може би е най-важната. ОБРАЗУВАНЕ – как се образува времето. Да, има чудесни примери, но трябва да се обясни как се образува, особено в другите времена (които все още не съм разгледал). Успех
В последния пример:”What does this word mean?”, трябва да се обясни, че S от means, преминава в does, съответно отговора: This word means чучело”, например.
Изключително лесно и достъпно и не по-малко полезно, както за ученици така и за учители!
Blagodarq vi !!!
нааааааай-добрия сайт,направен някога,много Ви благодаря,страшно много ми помогнахте!
Здравейте, много полезен урок, а и аудиото е страхотно. Предполагам е техническа грешка, но липсва “They ” в таблицата за отрицателната форма.
Страхотен сайт! Браво за труда! Успех!
Аз за 5 години не успях да го науча а при вас за 15 мин го разбрах. Браво=D>
Че съм зле по английски-зле съм! Че се боря с него дълги години без голям успех -и това е вярно. Но едно е най-вярно в момента- чуствам се щастлива от това, че открих този сайт за себе си. Не искам да звучи обидно, а напротив-направен е за трудносхващащи като мен. Това ми е личното мнение. Просто прогледнах! Благодаря Ви, момчета и момичета за труда!
Страхотен сайт! Браво за труда!
Благодаря днес аз имам тест и госпожата каза че иска да ме изпита а намен ми беше неясно present simple и сега този сайт ми чомогна.
Моля, кажете правилно ли е съставен въпросът “Hwo does force you to do that?” в present simple tense
Благодаря предварително :)
Този въпрос не е формиран правилно и ако правилно разбирам, би трябвало да означава “Кой те кара са правиш това?” В такъв случай, би следвало въпросът да се зададе по следния начин: Who forces you to do that? Това е въпрос от типа Subject questions, при които питаме за подлога, т.е. въпросителната дума играе ролята на подлог (тук Who може да се замени от He, She, Tom и т. н.). При subject questions нямаме спомагателен глагол в сегашно просто и минало просто време (do/does/did). Словоредът е на съобщително изречение. Пример: Who told you that? вместо грешното Who did tell you that? и Who likes you? вместо грешното Who does like you? Въпросите със спомагателен глагол се наричат object questions и при тях питаме за допълнението към смисловия глагол:
What music does she like? (сегашно просто време) или Who did they invite? (Кого поканиха те? – минало просто време)
За домашна работа
Каква е разликата в значението между следните двойки въпроси?
Who likes him? (Subject question) и Who does he like? (Object question) /
Who likes you? (Subject question) и Who do you like? (Object question)
Кой го харесва? и Кого той харесва?
Кой те харесва? и Кого ти харесваш?
Супер сте! Много неща научих от сайта ви!!!
Браво , много добре измислено и направено . Благодарение на вас , ще ми е по лесно да си уча домашните :) Бладоря Ви !
Димитър Бошнаков, много изчерпателни и полезни разяснения виждам в отговорите ти , благодаря :)
Благодаря, че Ви има и сте направили този страхотен сайт.
Беше полезно и интересно.Благодаря!!
Утре имам тест по английски и благодарение на вас разбрах всичко!!!!
утре имам тест по английски аз не разбирам уроците в училище но вие ми помогнахте да ги разбера обичам този саит!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Благодаря ви!!!! Спасихте ме преди контролното
А когато глагола е неправилен ,какво става ? Явно остава в инфинитив…
Страхотен сайт .Благодаря
Много благодаря уроците ми помагат много
Изключително полезно, много ми хареса и теста накрая, че при грешен отговор ми беше обяснено защо е грешен и ми беше дадена опция да избера друг :) Благодаря ви!
Много ми хареса! Браво! Лесно, приятно, ефективно, разбираемо! Моля за повече упражнения!
Мога ли да попитам в премерно в този случай “it can’t take that long to come back” дали трабва да е takeS или си остава take?
Трябва да е takeS, защото ” it” e в 3л.ед.ч, а при 3л знаем че винаги се слага окончание S
Не е вярно. Окончание се слага на първия глагол, в случая това е can, който не търпи промяна.
В това изречение няма нужда от окончание на take.
“Сегашно просто време се образува от основната форма на глагола, като за 3л. ед. ч. се добавя -s (play-plays)”
но малко по-долу….
В случай, че имаме глагол, завършващ на „y”, то той се изменя в “ies”
това е за мен си противоречи и не го разбирам ….
Много ви благодаря!!
Защото забелязах,че има спор за OFTEN и реших да споделя нещо.
През всичките години в училища,университети и др. всичките ми учители казваха,че се произнася без t,аз им повярвах, но след като заминах за Англия установих,че наистина се произнася без t. А това което пишеше,че се произнася с t, е то за ваша сметка е диалектна форма! Благодаря ако си се вслушал в съвета!
Поздравления!
Много точно и ясно обяснено и с добри примери.
Здравейте,
Не мога да направя разлика между (просто пример) Why the whole bath is wet?
Why does the whole bath is wet?
Двете ли са правилни или само това с does
И друго винаги ли се слага does, do независимо от въпроса( говорим само за (Present Simple)?
Има ли още важни важни употреби които трябва да се знаят )) Поздрави
Не знам кой е художника на тези картини, но е талант!
Браво,много добре събрана информация в стегната платформа
Съгласна съм с Вас.
искам да кажа че до една степен помогна на детето ми в часовете му по английски но направете с видео уроци как ги обяснявате нещата по подробно но като цяло добре се получил този сайт :)
Благодаря Ви. Заради вашият сайт аз успях само за 30 минути да науча поне 3 различни време лично местоимени и още много други. И заради то ва съм сигурен, че днес ще мога да се справя отлично с моята презентация по тази тема
Добре е да се каже, че [чувства] също се изразяват със сег.просто и, че те нямат ing форма. Сег.просто се ползва и за разказ, преразказ (на книга и др)
За изразяване на действия, които се случват във момента на говорене, използваме Present Continuous. – “във момента” се пише “в момента”
Благодаря! Оправено ✅
this thing is awesome